O fotógrafo japonês
Hiroshi Sugimoto (Tóquio, 1948), a viver desde 1974 em Nova Iorque, tem uma série intitulada Theaters. O conceito, simples mas genial, é o deixar o obturador da máquina aberto ao longo da projecção de toda uma película. O resultado é uma fotografia onde aparece um ecrã em branco, cheio de luz - um filme inteiro, num único frame. Mas com a envolvente da sala a dar toda a unidade estética e ambiental.
Diz ele:
I'm a habitual self-interlocutor. Around the time I started photographing at the Natural History Museum, one evening I had a near-hallucinatory vision. The question-and-answer session that led up to this vision went something like this: Suppose you shoot a whole movie in a single frame? And the answer: You get a shining screen. Immediately I sprang into action, experimenting toward realizing this vision. Dressed up as a tourist, I walked into a cheap cinema in the East Village with a large-format camera. As soon as the movie started, I fixed the shutter at a wide-open aperture, and two hours later when the movie finished, I clicked the shutter closed. That evening, I developed the film, and the vision exploded behind my eyes.
Pista dada por
Adriana Correia de Oliveira
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